Thursday, June 30, 2011

“Battle For Brooklyn” Deleted Scene: Bertha Lewis’s Non-Response To Low-Income Tenants Kicked Out Of Affordable Housing At The Atlantic Yards Site

In the Noticing New York review of the still in-the-theatersBattle For Brooklyn” (concerning the Atlantic Yards travesty) I wrote, “given the potential breadth of the entire story there is a lot that the film makers’ necessarily left out.” I then gave some examples.

Most of what had to be excised from a 90-minute film, if included, would have been extra damning of the cabal of mega-project supporters Bruce Ratner collected around him while waving cash for those willing to sell out the community for private benefit. One big piece of the story left out of the film is the role of ACORN.

A deleted scene from the movie involving ACORN has been uploaded to the web by Michael Galinsky, one of the film makers of “Battle For Brooklyn.” As a piece that wound up on the cutting room floor, it is a good clue to the superfluity of superb material the film makers amassed and had to make choices about.

The scene is a three-minute drama involving an exchange between ACORN’s Bertha Lewis and Develop Don’t Destroy Brooklyn’s Daniel Goldstein following a press conference in Brooklyn’s Borough Hall. In the clip Goldstein is trying to get Ms. Lewis to appreciate and understand that developer Forest City Ratner’s plan is resulting in the low-income tenants living in property being acquired for the project getting kicked out of their affordable housing, something that was directly contrary to what, minutes before, Ms. Lewis told a gaggle of reporters. She'd told them this wasn’t happening. Ms. Lewis is imperiously dismissive of Mr. Goldtein's concern, reflexively going out of her way to disclaim the obvious connection between what Goldstein is describing and Forest City Ratner. (See the clip below, also covered in Brownstoner: Bertha Lewis and Daniel Goldstein Exchange Words, By Gabby, 06/28/2011.)

Bertha Lewis - ACORN scene from BfB from rumur on Vimeo.

That was May of 2005. It is now June, soon to be July, of 2011. Since the Ratner mega-monopoly got underway, it has resulted in the loss of all of the housing units previously at the Atlantic Yards site with low-income tenants being kicked out of many affordable units just as Goldstein was describing to Ms. Lewis. The destroyed units haven’t been replaced. At the moment there are no clear plans as to how or when new housing or affordable units will ever be built at the site although the Ratner/Prokhorov/Barclays basketball arena is underway. The dismal dearth of low income units is in spite of the fact that the press conference in the clip segment was “a media event staged” so that Ms. Lewis could assist Bruce Ratner and Mayor Michael Bloomberg in making a big thing about announcing that lots of affordable housing was coming. This was the press conference where Ms. Lewis gave Mr. Bloomberg a big kiss on the lips. (See: May 28, 2005, SEALED WITH A KISS Ratner, mayor, ACORN, agree on housing plan, by Jess Wisloski, The Brooklyn Paper.)

You may want to watch the clip more than once. There is perhaps more to explain Ms. Lewis’ resolutely loyal and obtuse reflexiveness in defending Mr. Ratner than immediately meets the eye. The 2005 exchange occurred on May 19th. That means it was two days after the May 17th date of a “Memorandum of Understanding” that Ms. Lewis had already signed with Mr. Ratner. Noticing New York has covered this MOU before: Saturday, June 28, 2008, Selling out the Community for Beans (A Giant Wrong). Essentially that MOU limited Ms. Lewis’s options. One might even say it contractually obligated Ms. Lewis to be so obtuse.

The MOU:
• Contractually obligated ACORN and Ms. Lewis to unconditionally support the Ratner Megadevelopment: “ACORN will . . . appear with the Project Developer before government agencies, community organizations and the media as part of a coordinated effort to realize and advance the Project.” As stated in the prior NNY coverage, “If they think the developer has prioritized his arena over `affordable’ housing, they must remain silent and support the project.”

• Contains a confidentiality provision that prevented ACORN and Ms. Lewis from sharing negative information about the mega-project that they might have had (but the rest of the public might not). If Ms. Lewis had insider information that what Mr. Goldstein was saying was correct she was not at liberty to admit it.

• The confidentially provision ensuring a mute Ms. Lewis/ACORN was the only thing “specifically enforceable” under the MOU terms.

• The MOU also contained a provision that looked forward to Forest City Ratner making ACORN its real estate partner. (Ms. Lewis was the Executive Director of New York ACORN,) The agreement spoke of the developer and ACORN working on a program to develop affordable for-sale units, which were intended to be in the range of 600 to 1000 units, over the course of ten (10) years and could be on or off the Atlantic Yards site. (It was contemplated that a majority of the affordable for-sale units would be sold to families in the upper affordable income tiers.)
That all makes a close watching of the video worthwhile. Others may conclude that none of the above was specifically on Ms. Lewis’ mind as she forcefully tells Mr. Goldstein that his concerns don’t bother her. It may have been as simple as she had decided she had teamed up with Ratner and that was that.

But here is something else. In May of 2005 ACORN was, unbeknown to others at the time, covering up an internal embezzlement scandal (it lasted for eight years) involving its top management. (See: Thursday, July 24, 2008, Falling Acorn! How Far from the Tree?) Concealment of the embezzlement by senior ACORN executives lasted until it was revealed by a whistleblower in May of 2008. Forest City Ratner then bailed ACORN out with $1.5 million in August of 2008.

What is most important is that ACORN was failing to negotiate benefit for the community in almost all other respects at the time of this Goldstein-Lewis exchange. Rounding up some points though they have been covered before:
• At the May 19th press conference Lewis was promoting a 50/50 deal where 50% of the mega-project’s units were ostensibly to be subject to affordability restrictions, that was not the case. For starters, all the contemplated condominium units in the megadevelopment were luxury units not subject to affordability restrictions.

• With respect to the remaining rental units there was no real commitment to provide affordable housing. Anyone who earned an annual income from $38,407 to $46,086 (HUD family of four standard) was not going to be provided with affordable housing, by virtue of their specific exclusion under the MOU terms. That was a clue to the benefit ACORN wasn't negotiating. ACORN cannot be said to have negotiated to have any affordable units included in the project for families with lower income than that because such units would automatically be provided by the federal tax code. Then skipping over the units ($38,407 to $46,086) that were not being provided, one finds that one is dealing with units that are renting for $3,000 a month, $2,300 a month, $1,500 a month: Units that the market would be providing anyway. In other words, ACORN basically negotiated that Forest City Ratner would provide absolutely nothing in terms of affordable housing.

(Above chart shows the minor portion of units in Atlantic Yards referred to as "affordable." Click to enlarge.)

• ACORN’s agreement permitted minuscule units and therefore rental of “affordable apartments” at higher per square foot rents than the market-rate apartments.
We won't go on . . .

As you can gather by now, had the film makers decided to include the unused scenes about ACORN in their film they would have been faced by a daunting chore in how much there was to communicate to the audience about ACORN, the devil being in quite a few ignominious details.

Sunday, June 26, 2011

“Page One: Inside the New York Times” Reviewed; Plus The “New York Times Effect” on New York’s Biggest Real Estate Development Swindle

There is a new just-out documentary out about the New York Times: “Page One: Inside The New York Times.” Unfortunately, because of `conflict of interest,’ the Times own readers may be in the dark about how good it is. If you read the June 16, 2011 Michael Kinsley review of the film that appeared in the paper’s own pages you probably came away with the impression that the film is a god-awful mess and not worth seeing. You’d be wrong. Before I get around to some quibbles and tell you what I think is missing from the film (and what could possibly make it a better film) it should be made absolutely clear that this is a very good film and well worth seeing.

Conflict of Interest as an Explanation for a Tin Ear

Mr. Kinsley begins his Times review of the film disclosing why we might have to excuse his tin ear in evaluating the film: He explains that he knows “almost nothing about how The New York Times works.” The reason he, someone who professes to know nothing about the Times, is reviewing the film is, he tells us, is because the Times disqualified the more informed possible reviewers of the film as having a “conflict of interest.” That’s appropriate enough in that much of the film concerns journalistic ethics and the importance of reporting with a balanced and fair perspective. Unfortunately, while the resort to having Mr. Kinsley review this film about the Times may have circumvented a conflict of interest, it also demonstrated the sort of disservice to the public that can happen when the best journalists and experts are not covering their regular beat.

If Mr. Kinsley is sincere in his disclaimer of having no knowledge regarding how the Time works before he watched the film then it is baffling how he can assert that after watching the film he did not “know much more than I did before.” Kinsley charges that the film utterly lacks discipline, flitting “from topic to topic, character to character” explaining little, “like a shopper at the supermarket without a shopping list” careering around the aisles picking up various items and ultimately arriving home without the obvious basics.

The Film’s Meta Structure

While Kinsley’s descriptions suggest that the film lacks structure, its “fly-on-the wall” footage, revolves around two highly suitable armatures.

First, most of what we see in the film is about the Times reporting news stories central to the current ongoing rapid evolutions in today’s news media. This “meta” approach causes the film to resemble and have a number of things in common with one of our favorite NPR programs, and one of our favorite sources of news, the weekly, “On the Media” produced in New York by WNYC. With both “On the Media” and “Inside the New York Times” this reporting about news reporting approach does double duty, teaching you about the media itself while simultaneously allowing one to absorb underlying stories. Beyond this, a critical advantage is that the approach constantly requires one to be rigorously conscious of the fact that stories are not just their facts but the perspective and fashion in which they are reported in the media.

Anointing a Protagonist

The second structure to the film is that it focuses on the personal story of reporter David Carr. Given that Mr. Carr is a media columnist for the Times this makes perfect sense in that it is consistent with the “meta” reporting-about-reporting approach just described.* He is hardly an “unlikely hero” of the film as Mr. Kinsley suggests. For instance, the film can follow Mr. Carr as a media columnist and reporter to industry conferences where participants and insiders are discussing where the industry is going. Carr is also a reflexive New York Times chauvinist. As he himself says in the film it is as if he had chip implanted in his head, making him so. A cantankerously feisty defender of the paper who lauds what he refers to as “New York Times exceptionalism”, Carr was redeemed by his commitment to the paper’s high journalistic values from a hard-living life of addictive behaviors (self described “violent drug-snorting thug” for which he was once imprisoned). This makes him a riveting spokesman for what the paper aspires to be.

(* Other key staff focused on to a lesser degree, also reporting on media, include Media Desk Editor Bruce Headlam, and Media Desk Reporters Tim Arango and Brian Stelter.)

Anointing a Feisty Protagonist, Take Two

In choosing to structure the film in substantial part around Mr. Carr as its central protagonist the film makers made a choice very similar to the decision made by the makers of “Battle For Brooklyn,” another documentary released the same day and reviewed in the Times on the same page (see below). In a very similar way, “Battle For Brooklyn,” which is about the travesty and mega-boondoggle known as Atlantic Yards, tells its story by focusing on Daniel Goldstein, one of the key activists leading the principled fight to oppose the project.

In its review of “Battle For Brooklyn” Noticing New York mentioned “Page One” because the stories told by the two documentaries are interrelated. Similarly we will return to discuss “Battle For Brooklyn” more in this review.

Here is what “Page One” seems most notably to leave out of its story.

Omission of Public Broadcasting

There is only one mention in the film of public broadcasting, National Public Radio, American Public Radio and the Public Broadcasting System. The mention in the film made of public broadcasting is of its potential as a model for the way that it finances itself with listener and viewer contributions. The mention comes when it is explained how the Times is fishing about for the ways it can best finance itself to survive.

The omission of any further mention of public broadcasting may be a significant a hole in the overall perspective the film provides, but it could be intentional because of the way it accentuates the drama of its central theme, which is that the Times is struggling financially to survive and that the Times is one of the last remaining bulwarks of essential, quality journalism.

If the Times ever goes under, we will probably have to look mainly to public broadcasting for the kind of quality journalism the Times has been able to provide. While the Times has been laying people off, public broadcasting has been augmenting the role it plays, at least for those with access to computers (with the Times daily print edition at $2.00 that is probably the same segment of population that has access to the Times). Increasingly public broadcasting’s reporting is permanently available on the web and also transcribed into text, providing a record that is it searchable on the web.

There is a story to public broadcasting itself (which we won’t go into) to the extent that the partial government financing it receives may impair its independence. That story was recently in the news given Republican attacks. As this didn’t happen within the year “Page One” was being filmed perhaps its omission from the film is understandable.

Omission of Local Reporting

The other thing largely missing from “Page One” is the story about coverage of local news. (There is a brief mention about how no one is covering the cop shot or local zoning board meeting in the Huffington Post- not exactly true*- but this was about it.) As seen through the lens of the film the Times is a national paper covering national stories. I think this is partly because the Times more and more wants to see itself this way. (It should also, obviously, help the film play better in theaters around the country). In effect, becoming a more national paper is one way that the Times can hope to survive. As other papers around the country fold, the Times can step in to fill the vacuum providing national and international news now no longer provided by others.

(* Also see my own Huffington Post piece.)

Officially, the Times also still considers itself a local paper for New York as well. The one clue in the film is when we find out that it still runs two front pages, one for national consumption and one for local. We learn this, after a senior editors’ meeting being told that a story that was a candidate for the front page will “swing” appearing on one page but not the other.

Still, the missing coverage of local news is a big story in itself and this is a vacuum the Times is not stepping in to fill. In fact, part of that story, as we will go on to discuss, is exemplified in the “Battle For Brooklyn” narrative concerning the Atlantic Yards economic and political fiasco.

Inability to Hold Local Government Accountable

With respect to the absence of coverage for local news in general around the country, last week “On the Media” reported on a new FCC report that local reporting has recently “taken a significant hit” as distinct from the media in general and that in that respect “neither old nor new media seem to have the resources to hold government accountable.” (See: FCC Report says Local Reporting in Crisis, June 17, 2011.)

Press Release PR Driving Local Stories. . .

Part of that story was an exchange between Steve Waldman, the advisor to the chairman of the Federal Communications Commission, who headed the research project, and OTM’s Brooke Gladstone, concerning the likelihood that the deficit in local reporting will result in stories involving the spending of taxpayer dollars will be driven by the unexamined press releases of the institutionally powerful: companies, together with government agencies and politicians:
STEVEN WALDMAN: Right, or another example is that during a five year period the amount that state governments spent went up by about 20 percent, and during that same time the number of reporters covering state government went down by about a third. Anyone who has some concern about how tax dollars are spent on the state level, it's a bad formula. And it ripples through the system in a variety of ways.

First of all, basic reporting functions like the covering of City Hall and the school board and the state house and health and education have gotten less and less. First, that means that reporters are relying more on press releases.

BROOKE GLADSTONE: Which means the news gets driven by these government agencies and politicians, and not by probing reporters.

STEVEN WALDMAN: . . . . . which basically is a shift of power from citizens to institutions - to government, to companies, because they're in a better position to drive the storyline.
As told in the “Battle For Brooklyn” documentary a large self-interested development company (and subsidy collector), Forest City Ratner launched a public relations onslaught seeking to grab public and (via eminent domain abuse) private land. The Times, rather than questioning their suspect narrative was itself deeply involved in helping to promulgate it.

Bad News: If the Times Isn’t Around To Do Its Job

Before we return to discuss the negative influence the Times had in covering local news in New York (which the “Page One” documentary is not about) we should discuss what the “Page One” documentary is about, which will help put those negatives in harsher relief.

Few are apt to be headed off to see “Page One” without being aware that the overarching theme of “Page One” is how terrible it would be if the Times were not around to do its job. (See the Noticing New York review of “Battle For Brooklyn.”) Kinsley in his review that appeared in the Times says that the film’s discussions of how “dreadful” this would be is “boring to the point of irritation after five or six repetitions.”

Trailer Indicators

The trailers for the film also make it clear that this is the main point.

One of the movie’s trailers begins with Times Executive Editor Bill Keller (who looks like he got his job through Central Casting) addressing Times staff saying “We are here to take note that journalism is alive and well, and feisty, especially at the New York Times.” This is juxtaposed in short order (following a painfully sad shot of a laid-off reporter) with reporter Carr saying, “Could the New York Times go out of business?”

Another of the film’s trailers begins with Carr ominously intoning: “Even casual followers of the newspaper industry could rattle off the doomsday tick-tock.” Seconds later he goes on: “Not to worry suggest the new media prophets, the end of the new York Times wouldn’t be that big of a deal they say because tweets, blogs and news aggregators could create a new apparatus of accountability. . . But some stories are beyond the database. Sometimes people have to make the calls, hit the streets and walk past the conventional wisdom.”

And if the trailers haven’t done it for you before you arrive at the film, the film begins with obituary news for publications like the Rocky Mountain Times that have gone out of existence.

The Why and Wherefor of What Would be a Dreadful Loss

If the film were merely a statement that it would be a terrific loss if the Time went under there would be no need to see the film after seeing these trailers. But the film is really about what stands to be lost if the Times is not around to do its job.

It provides the insight by covering the Times coverage of the following stories in the following ways:
WikiLeaks: Is Julian Assange a journalist or an activist, both, or are such roles mutually exclusive due to conflict of interest? How does an institution of professional journalism like the Times “partner” with Assange, if Assange is not, in fact a journalist and perhaps merely a “source” with an agenda? How does the Times respond when, with the internet, it is less of a gatekeeper for news stories when an organization like WikiLeaks can easily publish what is, in fact news. Should the Times be a gatekeeper so it can promote balanced reporting, draw public attention to the most important stories and/or support the public’s(?)/government interest in keeping some information classified?

The film deals more than suitably with the Wikileaks questions from the standpoint of its overall goals. If readers would like to view an hour providing a still deeper perspective on the intricate moral quandaries revolving around Wikileaks’s work, including speculation about how the transparencies forced by Wikileaks has likely been beneficial in ways the participating journalists involved were unable to foresee, then they should watch PBS Frontline’s documentary, WikiSecrets, The inside story of Bradley Manning, Julian Assange and the largest intelligence breach in U.S. history.)

Comcast’s purchase of NBC Universal: The Comcast cable company was interested in purchasing NBC in order to shift into ownership of content as a hedge against Comcast’s worries that with online web access reshaping the media industry people will soon be cancelling their cable subscriptions. As the story is covered you see an emphasis on fact checking by collaborating reporters directed under editorial management. (Implicit in the story for the more knowledgeable is the detriment of vertical integration with the monopolistic control of content by business interests. Also see this OTM story.)

“Departure of the last U.S. troops from Iraq”: Times staff is seen evaluating how and whether to cover the Obama administration’s orchestration of an August 2010 PR video camera photo-op non-event (a Kuwait boarder crossing covered by the major television networks), about how the “last U.S. combat troops” were being withdrawn from Iraq when that was neither the case nor something the Defense Department was willing to state formally in an official press release. This involves the rigor and vigilance it takes for reporters not to be manipulated by events manufactured for the press and designed to make “hallucinatory” appearances reported in the press take precedence over reality. I think the Times called it wrong by deciding not to featuring the event in its coverage although reporter Brian Stelter did a blog post in the “Business Day, Media and Advertising” section of Times site about how befuddled much of the media (NBC, AP, Fox News, the LA Times, the Washington Post, Al Jazeera) were by the government’s tactic. Those seeing the film get to see the government’s manipulation of the story but as the Times readers wound up uninformed about the pseudo-story nor and the manipulation.

The Scandal-Laced Bankrupcy of the Tribune Company Under the Management of Sam Zell and Randy Michaels: The Tribune Company, the owner of The Los Angeles Times, The Chicago Tribune and the Chicago Cubs baseball team, was bought by billionaire real estate investor Samuel Zell with a great deal of leverage from Barclays and major investment banks, paving the way for “the biggest media bankruptcy in history.” From the film’s perspective the story of Zell’s acquisition of the news organizations was about the deterioration of a culture of professional journalism into what amounted to the personal playground (replete with plenty of sexual harassment) with people “looting” companies that were once “important community assets.” Zell institutes a more permissive ethics policy allowing for a `cash is king’ kind of selling out of editorial probity respecting the papers’ contents. It is observed how the Zell management team, sharing no values with the increasingly dispirited journalists working for them “manifestly” didn’t “respect” what the journalists did. Next, we see how the Tribune Company management threatens legal action to prevent the story from coming out in the Times and Carr muses knowingly about how the institutional muscle of the Times will mobilize in response, reminding us yet again about the importance of resources. Then, even if the legal protection is there to publish this story, we see that there is also the question of how many words can be devoted to it (Not necessarily a problem with web reporting.)

The abominable management and the falling revenues at the Tribune papers likely amounted to a vicious cycle-style free-fall. Carr comments that the “frat house”-like environment is more like “a radio station in the 1970s” than a newspaper. In a way it’s like a rolling back in time to less profession models of running a business. The story communicates how, as revenues dwindle and come from a smaller variety of sources, the putting out of a cheap paper (vs. a good one) can become the trivialized play of real estate moguls, with their own personal wonts and agenda.

Vice Magazine: The film covers the expansion of Vice, a magazine with on-line content representative of emerging new styles of media, via an infusion of cash from “some of the biggest names and deepest pockets in the media business” including an MTV co-founder and WPP, a giant media conglomerate. (See: Vice Media Empire Is Near a Big Infusion of Cash, By Jeremy W. Peters, April 4, 2011.) What gets discussed is what is truly newsworthy vs. what amounts to sensationalism and superficial pandering to young people and also the role of trusted brands in news delivery.

Coverage of presidential travel: The importance of having reporters out in the field covering the president is discussed in the context of how expensive it is to travel with the president. Other orgaizations looking to “save every dollar” are not doing it. On the other hand, some things are cheaper these days: Who knows what a bored kid with video cameras can capture on the cheap.

News sites that no longer curate their own headlines: With computers and new web technology it is possible for news sites to let their top headlines be determined robotically, simply by how often their readers click on them. The Times has variations on this with its “most popular- e-mailed- blogged- viewed” lists. Just because new organizations can abandon knowledgeable curation of their most important headlines doesn’t mean that it is a good thing.

Release of the iPad: The nearly irrational exuberance accompanying the introduction of the iPad provides an occasion for the film to consider whether the new technology can “save the newspaper business.” Carr caustically point out that the Venn diagram of Steve Jobs financial interests at Apple are not likely to overlap 100% with the media industry’s.
In addition to this meta-style coverage of the Times-covering-stories-about-other-media the film makes sure it addresses certain issues either critical to the Times itself today or wherein the Times, became the story itself:
The Pentagon Papers (a historic Times success) and Watergate History: There is fascinating audio from the Watergate tapes wherein President Nixon is discussing his antagonism to the New York Times and implicit desire to control the news. Daniel Ellseberg appears in the film to make the inevitable and elucidating contrasts with the current Wikileaks news. Similarly, there are retroactive references to Watergate.

Judith Miller and Jayson Blair (historic Times failures): In an interview, Judith Miller addresses her infamous weapons of mass destruction cheerleading on the way to the War in Iraq saying, “If your sources are wrong you are going to be wrong.” It is suggested that the “implied credibility” of the Times contributed to the Miller story not being better vetted.* The Jayson Blair scandal, involving unvetted news stories fabricated by Mr. Blair that quickly got Howell Raines, the then Executive Editor of the paper, fired is cited for the loss of trust it created chipping away at that “implied credibility.” Mr. Carr points out that most criticism of the Times based on such mistakes amounts to cherry-picked fault-finding given the volume of high quality journalism the Times puts out. Michael Tomasky, Editor of Democracy Journal and American Editor-at-Large, Guardian recently made the same point in a debate on the subject covered by Noticing New York.

(* Perhaps analogous to how the Times just reported that the Japanese nuclear industry’s successful propagation of a “safety myth” led to appropriate safety measures not being taken.)

Twitter: Discussions of Twitter in the film give Carr a chance to describe Tweets with his typical deprecating eloquence as: “cacophonous short burst communication.” While the possible value of Twitter is discussed it does raise the concern of the public’s diminishing attention spans and ability to absorb complex stories. (If one wonders if Carr’s dependable eloquence with phrases was cutting room magic, it wasn’t: Carr, fired off a number good ones as a guest on Bill Maher’s HBO Real Time this week.)

Web Aggregators: As mere publication in itself becomes free, the Times has been perplexed by non-content-producing web sites that gather content from other Web sites without paying for it thus, as the Times sees it, forcing the Times to compete against its own work. The film mentions sites that repurpose New York Times stories and stories on other web sites that “bounce off of” Times reporting. This is probably the time to note that Noticing New York frequently posts articles that “bounce off of” stories by the Times and others. It is hoped that, in the process, NNY is rigorous about adding new value and insight into what is covered and respectful about sending NNY back to those sites to look at the original content to which NNY posts refer.

The institution of a Times paywall: The Times after considering all sorts of models is instituting a paywall. But it is a challenge in a world where information is regarded, perhaps immaturely, as free.

The loss of Times revenue: The web has taken an incredible amount of revenue from the Times and other papers. Craigslist took most of the classifieds. Monster took the job listings. Advertisers do more of their advertising on their own web sites; the film mentions Ford and Chrystler. We went to the film with a real estate brokerage executive who commented that their firm had cut back on their advertising expenditures in the Times by an astounding amount, advertising instead on their own website. It is in connection with the Times new pauperish status that the new Times building is discussed. The Times’ sale and lease back of the building is explained to be the equivalent of having mortgaged it. The film doesn’t suggest that the initial self-compromising decision to partner with Forest City Ratner and resort to eminent domain to build that building in the first place might also have had aspects of financial desperation.

Layoffs at the Times: We watch as the Times lays off roughly 100 people out of 1250 when, according to Executive Editor Keller, there is “not much slack in the system.” With barely concealed irony the film zeroes in on a departing deputy editor of obituaries.

Partnerships with ProPublica: Somewhat similar to public broadcasting, ProPublica is an independent, non-profit newsroom. It specializes in investigative journalism that is in the public interest. It has been pairing with “legacy media” to report and get attention for its biggest stories, working with the Times and others like CNN and 60 Minutes. The film explains that these “partners” from the legacy media have been financially forced into this new model. Previously, they would likely have been deterred by concerns that the shared responsibility would associate them with work they could not fully vouch for.

The departure of a reporter for Iraq: Fortuitously for the film makers, one of the media reporters they were covering when filming, Tim Arango, was tapped to change jobs and go to Iraq. He later became the Times Bagdad Bureau Chief. The film uses this opportunity to focus on personal relationships at the newspaper and also to emphasize the courage and personal risk that can be required from reporters. Probably overreaching a bit, it suggests that bloggers don’t report from war zones. Granted, courage and risk is required for many reporters when they to do their jobs, different kinds of courage and risk from different kinds of reporters.
Does it need to be pointed out that all of the above are collectively about the need for fair, balanced, expert, rigorous and professionally impartial reporting? The above stories are also all about how the implicit reputation the Times has for delivering such reporting. That leads to another subject of the film.

“The Times Effect”

Mostly using the Times’ own staffers to describe it, the film educates its viewers about something dubbed “The New York Times Effect,” which refers to the way the Times leads the way in establishing what is, or is not, news. In fact, if it's not in the New York Times it can be as if it’s not really true, but if it is in the New York Times then everyone follows suit in reporting the story. From the film:
There is actually something called the “New York Times Effect.” In the world of analogue newspapers there was an observable effect. If on day one the New York Times ran a piece on a particular story, political or business issue; on day two, the tier two newspapers would all essentially imitate the story.
It is suggested that the Times effect was more pronounced when “analogue newspaper distribution” was a bigger part of the industry but we are told:
The Times still does to a remarkable degree set the agenda. You really can trace almost any major story these days back to something that originally appeared in the Times. The problem is that once it reaches the public they may not even know that it came from the Times.
(Some of the above quote is included in one of the film’s trailers.)

“The Times Effect” is described in the film after we have been reminded via a vintage earlier documentary hosted by a young Alistair Cooke that the Times goes through an “avalanche of news” in order to decide what will get noticed and how many, including world leaders, view what is “duly recorded each day in the Times” as necessary proof, virtually for the world’s very existence.

We are told:
NBC, CBS, ABC, the first thing they do in the morning is look at the New York Times. And if the New York Times had a story about such and such in a far away place - Well then we will send Walter Cronkite over there.
“The Times Effect” and Atlantic Yards

When it comes to “The Times Effect” on local reporting and Atlantic Yards, the biggest real estate project proposed in New York City, some of the most important events occurred in a 60 day window of time May 24, 2005 to July 27, 2005 shown about a third of the way through the film “Battle For Brooklyn.”

On May 24, 2005 New York’s Metropolitan Transportation Authority (the “MTA”) put out a perfunctory RFP soliciting bids for the railyards it was planning to transfer to developer Forest City Ratner. The 42 page RFP was a palpably insincere gesture. It allowed only an absurdly short 42 days for response. It was 42 pages whereas the MTA’s comparable later RFP for its Hudson Yards railyards site ran 1,369 pages. Doubtless, all the city’s big developers correctly perceived that, as a political matter, they were NOT supposed to bid against Forest City Ratner because even though the public property of the railyards had never been bid, this was viewed as a done deal. In fact, according to statements that the MTA later retracted in connection with court proceedings, the MTA considered that it had already sold the rights to the Yards to Forest City Ratner prior to September 2003.

Clearly not expecting a response, the MTA planned to act on the Ratner plan on Wednesday, July 6, 2005, the same day that responses to the RFP were due.

Pretty depressing.

In the “Battle For Brooklyn” film a quietly desperate but dogged Daniel Goldstein (above in Tracy Collins photo used by the Times for the film) is shown reacting to the notice of the MTA’s wired deal coupled with the compounding frustrations of how “The Times Effect” was working against him. Undeterred, Goldstein has formulated a plan:
The MTA put out a proposal leaving all of 42 days to put together a proposal. Somebody had the idea to call this other developer: This developer had owned property and had plans to build a large building, but Bruce Ratner had the state condemn that property to build the New York Times headquarters. Somebody suggested they might be interested, and they were right. Ratner with their partner the Times are doing a leading promotion on how wonderful Frank Gehry is, and his plan is, how he respects the neighborhood, isn’t it just great!
In fact, on July 6, 2005, the developer Goldstein contacted, Extell Development, put in a bid of $150 million against Forest City Ratner, three times as high as the Forest City Ratner bid of only $50 million. The Extell bid was actually arguably of even greater comparative value to Forest City Ratner’s because it was only for the 8.4 acres of railyards and did not involve eminent domain abuse to lock up an additional 13.6 acres of private property with a questionable upzoning. Providing the same or better creation of affordable housing, it didn’t involve the same overbearing immensity as the Ranter plan, nor did the Extell bid involve enormous subsidies of a billion or more for a money-losing basketball arena.

On July 27, 2005, the MTA Board authorized exclusive negotiation with FCR rather than with Extell.- - Gary Barnett, the president of Extell, commented when interviewed later that, “We are shocked—shocked—that we bid $150 million, [compared with the] Ratner bid $50 million, yet he somehow managed to get it” thus invoking Captain Renault’s acknowledgment of the open tolerance of corruption in Casablanca.

Times Reporting Within Critical Window

The Times briefly reported (May 26, 2005) the issuance of the MTA’s RFP but printed nothing picking up on its bogus character. The bogus character of that bid deserved to be major story. The brief report of the RFP came several days after the Times ran a story under a press release-style headline touting that the Ratner project would theoretically provide lots of affordable housing: Brooklyn Arena Plan Calls for Many Subsidized Units, by Michael Brick, May 20, 2005.

Goldstein’s concern about how the Times was promoting the Ratner project virtually as if its was an extension of the Times existing real estate partnership with Ratner was well founded and prescient. On July 5, 2005, the day before the MTA board planned to approve the project, not expecting the pending Extell proposal in response to its solicitation, the Times published a front-page article about the Atlantic Yards project (Instant Skyline Added to Brooklyn Arena Plan, By Diane Cardwell), when Frank Gehry's new design sketches were released exclusively to the Times. In an accompanying "appraisal" the Times architectural critic effused over the fantasy design (An Appraisal: Seeking First to Reinvent the Sports Arena, and Then Brooklyn, by Nicolai Ourousoff).

The very next day, July 6, the day of the intended MTA approval, the Times followed with another largely complimentary story about Ratner’s plans: Brooklynites Take In a Big Development Plan, and Speak Up, by Robert F. Worth, July 6, 2005. The day after that the Times had to run a story about Extell’s competing bid, “tailored to address some of the major criticisms of the Ratner proposal.” Its headline?: Brooklyn Plan Draws a Rival, and It's Smaller (by Diane Cardwell, July 7, 2005.)

Does it look like the Times stories were being selectively tailored by the Times to help the Ratner project? Certainly, Ratner knew the schedule for various events related to the bid during this window, not that it would have been appropriate for public officials to have been feeding him all these details. Ratner was therefore in a position to, in turn, feed appropriate stories to the Times.

But here is more.

On July 10, 2005, a few days after the Extell bid, the Times ran a City section editorial (Skyscrapers Grow in Brooklyn) comparing the two bids (after saying competition is a good thing). It starts out rather disingenuously implying that it was possible to assume “open and fair competition.” It says the Extell bid has “no provision for the Nets” and “needs to credibly address improvements that would have to be made to the site.” By contrast is contains this cheerleading for the Ratner plan:
The far more ambitious $3.5 billion Ratner plan deals with those issues, and has the very important advantage of carrying with it a commitment to create jobs for area residents, including minorities and women, and to build as many as 3,000 affordable housing units - 50 percent of the total planned. That's significant in a borough with high unemployment and a housing shortage.

* * *
But it is not reasonable to reject the Ratner plan simply because Brooklyn has never before seen anything that big. The area seems ripe for more adventurous ideas. . . .

* * *
. . . . Such a transformation is almost inevitable in a city where growth is usually vertical, and if it happens in Brooklyn, it could help diversify the city's Manhattan-centric economic base.

. . . . If counted as a separate city, Brooklyn would be the fourth largest in the United States. The potential for developing the Atlantic railyards site furthers the prospect that it will may yet emerge from the shadow of its smaller sister, Manhattan.
During this window of time, Times reporter Charles Bagli produced a June 3, 2005 story starting out with a reference to the “2012 Olympics and the proposed West Side stadium,” warning that, “the legacy of these [arena] projects in other Olympic cities is mixed, and skeptics have raised questions about whether some of New York's would become costly white elephants after the Games are over and the athletes have moved on” (After Cheering Stops, Arenas Would Endure; New York Faces an Olympic Reality: Sites Can Become White Elephants).

This was just days before a vote in the Albany capital killed the West Stadium. Many would agree that Times coverage helped kill the stadium.

Bagli went all over the world for the compelling examples of economic failure supporting his warning: Barcelona, Spain, Athens, Greece, and Sydney, Australia. New York-wise he zeroed in to mention plans to build a number of specific arena, other than the West Side Stadium in all the different boroughs: the Regiment Armory (Manhattan) the Olympic Velodrome (Bronx), the Olympic Aquatic Center (Brooklyn’s Williamsburg), Greenbelt Park, a water course complex (Flushing Meadows, Queens) Equestrian center (Staten Island). Only, finally, in a long complete list of everything Mayor Bloomberg’s development officials were contemplating was there an oblique, buried reference to “Atlantic Yards in Brooklyn: Gymnastic center.”

More important is where the Times editorial page (closer to Times management) was on the subject of subsidizing sports stadia and arena a bit later in the month when it ran an editorial critical of the over-generous plans for public funding of the Yankee Stadium and Mets, and the by-then-defunct West Side Jets Stadium. The Times did not similarly criticize the comparably generous public financing for the Atlantic Yards arena then, or ever afterwards.

The sports section also managed to drop in a promotion for Ratner’s pending bid: Bench Battle of 2 Lawrences Taking Shape, by Harvey Araton, July 22, 2005.

In another article distinguishing why the Ratner project could proceed the Times inaccurately reported a supportive City Council president’s inaccurate statement that Ratner “worked more cooperatively and openly with elected officials and community leaders,” and was a conduit for the misimpression that Forest City Ratner “slowly . . . carved a base of support” when it “courted groups like Brooklyn United for Innovative Local Development” [B.U.I.L.D] when, in fact B.U.I.L.D was simply and artificially created for the occasion with Ratner-supplied financing. (Unlike Stadium on West Side, an Arena in Brooklyn Is Still a Go, By Jim Rutenberg and Michael Brick, June 9, 2005.)

In lieu of criticisms . . .

On June 26, 2005 the Times featured in its magazine a friendly Q&A with Bruce Ratner titled, “Stadium, Anyone?” (by Deborah Solomon) It doesn’t mention the Times business partnership with Ratner. The softball lead-in: “How do you explain the sudden vogue for stadiums and arenas?” Here's another softball: How would you define the social value of the Nets?

June 19, 2005 the Times ran a long story, complete with an interactive graphic feature that looked like it came out of Ratner's market studies, hip illustrations, and a video with images and text like a marketing brochure, proclaiming that Brooklyn was changing for the better: The New Brooklyns, The Great Awakening, /Signs of Changing Times, by Suketu Mehta. This is the way it covers Atlantic Yards (emphasis supplied):
After decades of disinvestment in Brooklyn, major projects are in the works, among them the development of 175 waterfront blocks, complete with 40-story luxury apartment buildings, along the Greenpoint-Williamsburg waterfront; the construction of an 800,000-square-foot sports complex for the Nets in the Atlantic Yards; and, in Red Hook, the return of cruise ships, including the Queen Mary 2 and the Queen Elizabeth 2, to a major new pier and passenger terminal.
Spoiler Alert!

Enough time has passed so that at this point we already know how the story of the Forest City Ratner Atlantic Yards bid turns out. “Page One” doesn’t have any local reporters appearing in it but Charles Bagli, the Times principal development reporter, is interviewed at the end of “Battle For Brooklyn.” He says:
Here we are, so many years later and you start scratching your head and you say, ‘Well, I see the arena going up, the steel is rising, but I don’t see any housing, the famous architect’s gone,’ it fed the notion that this was a hollow accomplishment.
What’s more, while Forest City Ratner originally bid $50 million when the MTA decided that it would only negotiate exclusively with it, its upfront payment for the land was reduced to $20 million. (For appearances sake it was increased to a never-implemented $100 obligation for an interval of time right after the Extell bid was rejected.)

The reason the MTA’s decision to negotiate exclusively with the Ratner firm was, in theory, justified was because Ratner was going to provide all of those supposedly superior benefits that Bagli notes have now not been provided. The benefits may never be provided, and Forest City is not now obligated to provide them for at least 25 years instead of within the ostensible ten-year schedule that was part of the original PR (and environmental impact statement).

That the benefits have not materialized is directly attributable to the corrupt fashioning of the of the MTA’s original RFP bid request and partly due to the MTA’s gift to Ratner, again without any effective bid, of substantial sweeter terms after the mega-project was later overhauled in the developer's favor.

Missed Warning Signs Including an Improperly Structured Bid

The obvious insincerity of the bid request, as well as the objectionable selection of the lower, rather than the higher bidder should have provided easy-to-spot clues respecting the ultimate failure to deliver promised benefit. The way the bidding was structured it was doomed to fail. That is because it was designed by Ratner to give Ratner exactly what he wanted and exactly what he should not have been given for exactly the reason he wanted it: a single-developer mega-monopoly for the deployment of all public funds ($2 - $ billion*) for 22 contiguous acres of Brooklyn’s most prime real estate, more than thirty acres if one counts the contiguous acres already owned by the developer which the developer was trying to protect from development competition.

(* Also not covered by the Times.)

Arguably, had the Extell developer been selected, the benefits of the Extell plan would have been provided by now. But if they hadn’t, the community would not have been subjected to another 13.6 acre of eminent domain abuse destruction where land now lies fallow. Further, if the MTA site had been divided up and bid out to multiple developers, as it should have been, per the model of Battery Park City, then any non-performing developer could easily be quickly replaced which would itself encourage performance.

Ergo, much of the failure goes to what the Times did not report on and the mistaken impression it gave of the Ratner plan benefits in that critical window of time when Daniel Goldstein sat in his apartment complaining of “The Times Effect” playing out with respect to Atlantic Yards.

Fair Warning?

To be fair, on July 23, 2005, just days before the MTA decided to reject it, Charles Bagli did author an article that appeared in the Times about the competing Extell bid: Rival Bid Tops Ratner's Offer to Develop Brooklyn Site. While nowhere near as stark in its criticism as what you have been reading here it did note all of the following:
The difference in those bids could be a problem for the Ratner proposal, even though it has far more political support. The agency's board, which is set to choose between the two offers at its monthly meeting on Wednesday, may have to contend with a new law that requires it to take the highest offer, without regard to any political considerations.

Assemblyman Richard Brodsky, a Westchester Democrat, said that the authority "ought to live by the law," which was passed in June but does not take effect until late this year.

In a further complication, an appraisal commissioned by the transportation agency and released yesterday put the value of the development rights at $214.5 million, far more than either bidder is offering.
Those three paragraphs might have been fair waning to a populace that was on alert, but the public had been lulled by many longer, more prominently featured pro-Ratner PR stories.

The “new law that requires it to take the highest offer, without regard to any political considerations” referred to above was violated by the MTA a second time when it, again, bid out a substantially reconfigured version of the mega-project when Forest City Ratner could not meet the terms upon which the project had originally been awarded to it. When community groups and legislators sued because of its violation a judge ruled, essentially, that even though the New York State legislature had passed a law to this effect it could not be enforced because the legislature forgot to say that there should be anyone who could go into court to enforce it.

What was the MTA’s argument for violating the law yet again as it continued with Ratner and a reconfigured project without bid?: It reasoned that the structure of the original ersatz bid giving Ratner monopoly control over the acreage made substitution of a new developer impractical. In other words, everything hinges upon what the public didn’t know and appreciate during that May 24, 2005 to July 27, 2005 window.

Cancelling Out “The Times Effect”?

Lest one think that The Times Effect might not have been strong or that it might have been cancelled out, for instance, by `citizen bloggers,’ that is not the case.

Atlantic Yards was announced accompanied by a fullout publicity press. Little information was available other than what the publicists wanted out. If the Times was not going to do its job, it was going to take some time for others to mobilize and fill in.

It is important to remember that this was back in 2005. That’s eons ago in internet time. Lots of people know that Atlantic Yards Report can be depended upon these days to scrutinize all aspects of the Atlantic Yards megadevelopement. However, back during this critical window of time, Atlantic Yards Report didn’t exist, nor did its predecessor, TimesRatnerReport.

On September 1, 2005, after all these MTA bid events had concluded, independent journalist Norman Oder issued a report criticizing the Times's coverage of the Atlantic Yards which includes much of what was observed above. Two of the telling headings in that report: “8. The Times has soft-pedaled FCR’s track record of gaining subsidies for its projects and failing to fulfill the visions promised.” and “14. Times architecture critics have been cheerleaders for the project.” Bill Keller was Executive Editor of the Times then as he was during the critical window of time when the MTA bids were out.

Essentially as a continuation of that report’s undertaking, Mr. Oder published the first TimesRatnerReport blog post on Sept. 3, 2005. On Wednesday, March 1, 2006, Mr. Oder launched Atlantic Yards Report to replace his TimesRatnerReport, reflecting a “broader approach to the topic.” Develop Don’t Destroy Brooklyn, the community group spearheading opposition to the Ratner project, founded a web site in March of 2004 but it was a somewhat static site and didn’t become a news-dispensing blog until May of 2006 when it took its current format and design. The No Land Grab site, however, had mobilized its watchdog activities.- See also, here and here. (Noticing New York was started in June of 2008, partly because of the Atlantic Yards abuses.)

Could these `citizen bloggers’ make up for the Times not doing its job? David Carr is adamant that they can’t. He is probably right. But any argument that `citizen bloggers’ can’t surpass the Times and often do a better job of investigative reporting is abjectly wrong. There is, for instance, no way that the Times coverage of Atlantic Yards in any way measures up to the depth, accuracy, timeliness and vigorous digging done by Norman Oder as in independent blogger-journalist.

At the outset of “Page One,” the audience is told that the Times is suffering from two things simultaneously. It is not just suffering from the collapse of advertising revenue, it is also suffering from the way in which, with the internet, journalism is no longer practiced by a (superiorly-resourced) specialty class which means that the “authoritative tone of Times” is called into question. It is not likely that simple. Probably, as came into play after the Judith Miller and Jayson Blair affairs, what buttresses or undermines the Times’ “authoritative tone,” more than anything, is whether it gets things right or wrong. And sometimes, maybe whether it gets it at all.

“The Times Effect” Protects the Times When the Times Credibility Is Questioned

When the Oder report was issued questioning the Times credibility on Atlantic Yards coverage the New York Observer quickly responded with dismissive disbelief:
Does any of that matter, if the paper covers the issue fairly? No, not really.

* * * *

“Please note that the Times newsroom operates wholly independently of the Corporate operations of the Times Company,” he wrote. “The Company’s development project with Forest City Ratner Companies is not remotely a consideration in the newsroom’s editing decisions. The newsroom discloses the Company’s relationship with FCRC in its pages when it is relevant, just as it would disclose any other such relationship — for example, a review of a novel written by a Times reporter.”

“We report fully and fairly on any newsworthy project, ours or others’,” he further wrote.
(See: Circulation War, 9/01/05.)

Interestingly, the reporter who wrote so with such casual dismissiveness, is Matt Schuerman who later, at the Observer and then at WNYC, the city’s public radio station, wrote and broke stories much more consistent with Mr. Oder’s revelations as opposed the Times sidestepping.

The Converse of “The Times Effect”: the Possible Check Upon The Times

While “The Times Effect” means that the Times has a very substantial influence on what is said and reported in other papers, there is a converse effect that keeps the Times in check. The Times looks over its shoulder and is concerned whether what other press reports will make it look unprofessional. In “Page One” this is shown when Times staff is deliberating whether to cover the Iraq troop withdrawal publicity-stunt. In leaning toward noncoverage of the event staff worries: “What we won’t be able to predict is what the Post and the LA Times will be doing with it.” That’s followed up by “I am only wondering if- someone is going to come in tomorrow and say, `Gee, everyone covered this but us.’”

There may be a number of respected press institutions to keep the Times looking over its shoulder nationally and internationally. In New York City when it comes to real estate matters there are two daily papers of significantly less stature: The Daily News owned and run by real estate mogul Mortimer Zuckerman, and the New York Post owned by Rupert Murdoch, frequent friend of New York real estate moguls. Another small circulation paper, the New York Sun went out of existence without surviving many years. The New York Observer is a weekly.

For a time it looked as if the most significant competition in keeping up the delivery of Atlantic Yards scoops the Times could ignore was going to come from local community papers whose readership apparently found that those development stories were hitting close to home. The Brooklyn Paper, in particular was covering Atlantic Yards. That changed when Rupert Murdoch bought the Brooklyn Paper along with many other local community newspapers he was acquiring. Forest City Ratner coincidentally, or not so coincidentally became the Brooklyn Paper’s landlord.

The Brooklyn Paper went from actively and critically pursuing Atlantic Yards stories (and winning awards for it) to ignoring potentially negative stories about Atlantic Yards and printing PR fluff from the developer.

With an efficiency that gives the public fewer options and points of view, The Brooklyn Paper now runs the same stories as Murdoch’s New York Post and other community papers. Murdoch also owns the Wall Street Journal which many view as a Times competitor nationally (potentially locally with expanded coverage) together with the Fox Broadcasting Company which also delivers news to New Yorkers.

New York Magazine which has also covered real estate development in New York City, sometimes more so , sometimes less so, was owned by Murdoch from 1976 until 1991, into which he folded Cue Magazine, a competitor he bought and thereby eliminated. When Murdoch purchased New York Magazine he also acquired The Village Voice, which has been from time to time responsible for important investigative journalism in the city. He sold the Voice in 1985.

Then there is public broadcasting, particularly the city’s public radio stations, WNYC FM and AM and now (after being sold off by the New York Times) music station WQXR, which used to be a commercial radio station when it was the “voice of the New York Times.”

Does competition provide a sufficient check on the Times reporting of local news in New York City?

When Real Estate Development Is a“Not Reported In My Back Yard” Story

To sum it up, “Page One,” is a good film, well worth getting out to see. There is a lot to be learned from it. There is a also lot to be learned by stepping back to consider it in broader context.

It is interesting to think that the Times considered it would be a conflict of interest to have one of its own professional staff to review the documentary, that this alone might cross a line wherein the Times would be reporting a story about itself. This sidelining of the normally depended upon professionals resulted in an inadequate review. That’s ironic because “Page One” asks the question: What if press professionals were not around to do their job? The aspirational goal probably needs to be to avoid the conflict of interest in the first place.

“Page One” contemplates how disastrous loss of the Times would be almost entirely by considering the prospective void we would face with respect to national (and international) reporting. But, if the FCC study is correct, the greater immediate danger being faced around the country is an inadequacy of local reporting that can hold governments and big institutions accountable. Mr. Carr offers a cryptic aphorism at one point in the film: “If you work for the media long enough, eventually you’ll type your way back to your own doorstep.” It seems, in fact, to have worked out that way. There’s a big story going on in New York and it’s unfolding on the Times' own doorstep. The public was crookedly sold a lot of hype and hooey with the help of politicians who are not being held accountable. These unfolding events include the meta-story of how the Times is reporting on its own real estate partner who concocted that hype and hooey. That makes “Battle For Brooklyn” a powerful companion film to see with “Page One.” Both films address the question of what can happen when the New York Times is not around to do its job.

As discussed in connection with the FCC report on local reporting needs and with “Page One” by Times staffers, professional journalists should not be passive conduits of PR and they should not be taken in by publicity substituting “hallucinatory” appearances for reality. It is unbecoming when they swallow hype whole failing to provide perspective. Suggested rules: Don’t be seduced by the sensational and shun the superficial. That may be difficult in a world of increasingly short attention spans. Rigor and fact checking are important and as, Judith Miller can caution: “If your sources are wrong, you are wrong.” Stories that are handed to you full blown by others may have cooties. Be wary of the self interest of others you may consider your partners or salvation. You’ve got to check under the hood.

Carr suggests that reporters must be willing to “walk past the conventional wisdom” and think for themselves. Good reporting often takes courage. That may entail not just going with the flow. Yes, the job is getting more difficult. As resources dry up and news organizations shrivel in financial stature they can become the abused playthings of wealthy moguls. In fact, wealth and consolidation in the media industry itself is a story affecting the telling of the all our news stories and the attendant question about how many voices are out there that will say what needs to be said.

A big part of the story lying on the Times’ own doorstep is how “The Times Effect” comes into play. When one of the instruments you wield in doing your work is your “authoritative tone,” extra responsibilities must follow. With great power and authority comes great responsibility. The responsibility is awesome when you lead the reporting pack, set the agenda and can virtually define reality by what you deign to “duly record” as the paper of record. Conversely, if your “authoritative tone” is one of your most valuable assets then you owe it to yourself to husband that asset by getting the story right, properly use it so as not to lose it. And there is always the possibility that “implied credibility” of the Times will be trap, breeding complacency. Complacency, particularly with respect to local reporting, is apt to be more entrenched if other news outlets are diminishing in quality.

"Page One" not only frets that the Times could go out of business, the film’s fret also extends to the `what ifs” were the Times to be significantly diminished, something it suggests has not yet happened. The Washington Post is cited as a cautionary example. First it is respectfully noted that the Watergate story was pretty much “owned” by the Washington Post. Then we are informed that “diminishment has made the Post a lesser paper” but assured that “hasn’t happened to the Times in a meaningful way.” Perhaps, though, the Times has, in fact, already been diminished and that where it has been diminished is in its local reporting. It is easy to make that case by pointing out that the narrative of “Battle For Brooklyn” has been largely unreported by the Times even though the narrative involves billions of taxpayer dollars and is an unparalleled story of abuse assisted by public officials. (Though not dealt with in "Battle For Brooklyn," I consider chronicles of events regarding Columbia’s takeover of West Harlem part and parcel of the same story.) The “Battle For Brooklyn” story is, in fact, the kind of thing the Times might even swoop in to report if it were happening elsewhere in another U.S. city.

Hindsight vindicates that the Times reporting lacked even rudimentary prescience about the mischief afoot. When it comes to national reporting and the Times missteps with Jayson Blair and Judith Miller it is possible to say that these were isolated faults amongst a wealth of truly fine reporting. Can the same be said of the New York Times local reporting? One difference is that the Times openly admitted and atoned for its errors with respect to Blair and Miller. Hindsight notwithstanding, that is something that Times has not yet done with when it comes to its local reporting of Forest City Ratner’s exploits. Maybe the Times fears that admitting such error will further detract from the stock people put in its “authoritative tone” but not reporting this story as it should be reported likely hampers the Times because we live in a world were everything is ultimately connected. For instance, the local Atlantic Yards story is also now also involves a national scandal involving the abusive sale of green cards under the EB-5 program. . . and the Times hasn’t reported about it.

“Page One” convinces us that the Times is a superlative newspaper, one that can and should be held in high esteem in many regards. It is. But there is a story happening on the Times own doorstep which the Times reporting is not doing justice and that may soon be discovered to be a bigger part of the story than many now imagine.

Friday, June 17, 2011

I Went To See “Battle For Brooklyn” This Weekend and You Should Too Because . . . .

I went to see “Battle For Brooklyn” this weekend, the new documentary about the Atlantic Yards Brooklyn debacle. Noticing New York readers should go see it this weekend, too. You should go because it is a good film and also because it is about crucial issues that need a great deal more public attention. If you and enough others see the film this weekend at the Cinema Village (22 West 12th Street in Greenwich Village) when attendance figures are being monitored the film will get wider play and those issues will get more of the attention they deserve.

If that is all the convincing you need then hurry out to see the film, bringing friends and we can all reconnoiter latter. If you need to hear more before you’re out the door with ticket price in hand then keep reading.

Getting Perspective

To repeat, “Battle For Brooklyn” is a good film. How good a film is it? I’m not sure how authoritatively I can make pronouncements on that just yet . . .

. . . Occasionally, Noticing New York ventures into documentary film review territory (Tuesday, November 16, 2010, Client 9 (Spitzer): Divided by 3, No 2 Ways About It and Saturday, April 30, 2011, A List of Reasons Lovers of New York Should See “Bill Cunningham New York,” A Documentary About Photographing New York Fashion) but in the case of “Battle For Brooklyn” I haven’t finished sorting out my thoughts. For one thing, it is a challenge for me to sift out the already existing perspective I have on the cause reported about in the film, knowing what I already know and having experienced what I have already experienced. I know or have personally encountered nearly everyone featured on screen during the course of the film.

Tale of An Activist Complete With Origins Story

The biggest problem for me in evaluating the film with full objectivity is that it is structured around the personal story of Daniel Goldstein, an activist for whom I have extraordinary personal respect. Among other things it captures Daniel on film a few years before I ever met him and his emergence as a leader in the anti-eminent domain abuse cause. At first he is reluctant even to take a seat with those stepping up to lead the fight. Then there is a scene where after he somewhat haltingly reads a prepared statement at a press conference he ventures, “I think I like this.” Finally, you see him assuredly and intuitively striking the right pitch-perfect tone with reporters and press representatives, one after another. . .

. . . It’s no wonder, as is dealt with in the film, that muzzling Goldstein with a gag-order agreement was one of the things Forest City Ratner (and complicit state officials) wanted to exact as a condition of paying Mr. Goldstein the money to which he was legally entitled as not very satisfying compensation when they seized his home. (Goldstein refused to sign the gag order.)- - In providing its counter-narrative to the well financed PR fictions of the developer, much of the film is about the strong arm tactics attempted by Ratner to control the public narrative.

“Hotheaded” Criticism

I didn’t meet or know who Daniel was until 2007. When I met him a fair amount of criticism had been leveled at him. Some of it came from the goonish thugs who were essentially on Forest City Ratner’s payroll (Forest City Ratner being the subsidy collector looking to seize the 22 acres involved in the fight). Their criticism was easy to dismiss. There were also people who considered themselves to be tactical moderates; they argued for some unspecified course of compromise. Those people tended to have an insufficient understanding of what they were up against, including the venality of certain key politicians involved. The proponents of tactical compromise were ultimately proved wrong. Finally, there were those who critiqued that Daniel could be too angry, a “hothead.” That was something I never personally observed and you don’t see it in the film.

Given what he has been fighting I always found Daniel’s conduct impressively well modulated. That’s what you see in the film. I arrived on the Atlantic Yards scene pretty much midway through the story (I spotted myself in only two brief moments in the film) but when I found out what was really going on with Atlantic Yards I found myself very angry too.* The more details I found out about the angrier I was. While I think my anger was appropriate it inevitably factors in when trying to appropriately temper one’s statements, particularly when speaking to the less, or uninformed.

(* In a discussion after the screening of the movie I saw, film maker Michael Galinsky noted how the film is essentially about “kleptocracy,” a word never used in the film itself.- All the screenings this weekend should be followed by panel discussions.)

The Greatest Story that Could Be Told?

Given the potential breadth of the entire story there is a lot that the film makers’ necessarily left out. For instance there is a scene in second half of the film where Daniel Goldstein meets in his apartment with conservative columnist George Will. It is the only scene in the entire film where the word “monopoly” is mentioned. Monopoly and the quashing of the competition that was coming from the development of nearby properties was invoked by attorney Matt Brinkerhoff to explain Forest City Ratner’s motivations in seizing the 22 acres adjoining what Ratner already owned (and has yet to fully develop). (Noticing New York addressed this issue in a number of posts in the kind of detail the film could not afford time to go into: Wednesday, January 27, 2010
Did New York City Planning Officials Sidestep Looking at the Bigger Atlantic Yards Picture?, Tuesday, October 13, 2009, Forest City Ratner’s “Not In My Back Yard” Attitude , Thursday, January 7, 2010, An Updated Map of Forest City Ratner’s 50+ Acre Prime Brooklyn Real Estate Mega-Monopoly, Saturday, November 21, 2009, Mapping Out Forest City Ratner’s Monopolistic Strategy of Subsidy Collection )

Kill Will

Mr. Will eventually did write a column excoriating the eminent domain abuse. What the film doesn’t mention is that the New York Post, owned by media mogul Rupert Murdoch and editorially supporting Atlantic Yards, selectively decided not to run the Will column even though the standard practice of the paper was to regularly run Will’s other columns. Similarly, the film didn’t get into how, during the unfolding of the film’s events The Brooklyn Paper, once a very fine local community paper that provided nearly indispensable coverage criticizing Atlantic Yards was acquired by Rupert Murdoch and how, thereafter, coverage of major Atlantic Yards stories that were negative were peculiarly, but perhaps not so inexplicably, absent from its pages.

Beckoning Details

Other things were not explicated in detail: The film did not have time to spell out the precise mathematics respecting how bids from other developers competing with Ratner were superior, how much subsidy in total (millions/billions) are being sent Ratner’s way under various circumstances or how many digits over those that get you to a million might be needed to calculate the amount by which public officials have sweetened the deal for Ratner since the beginning when the mega-deal was first announced. Similarly, near the end, the film notes that Goldstein and his family received “ample resources” with which to relocate from his seized home without going into the mind-bending complexity of exactly what that may mean in terms of the compensation Goldstein received after all his travails. This is something Noticing New York was carefully attentive to in providing appropriate analysis: Tuesday, May 4, 2010, “$hhh!” A Thieving Developer Wants Daniel Goldstein Quiet About Its Misdeeds, Meaning the Atlantic Yards Fight Ain’t Over.

Dueling Documentary Reviews in The New York Times Today

(Above, the two documentary reviews, about the Times and about Atlantic Yards, appearing on the same page of the Times today.)

Interestingly, the New York Times today ran its review of "Battle of Brooklyn" in its print edition on the same page as its review of “Page One: Inside The New York Times,” the new documentary about the New York Times. The review of “Page One” was above the fold occupying about half the page. The review for “Battle of Brooklyn” was below the fold occupying minimal column space but was accompanied by a large rendition of a Tracy Collins photograph (see below- I can catch myself in the background) elevating the stature of the coverage.

Presenting Fair Narratives

The Times review of “Battle For Brooklyn” notes that in the film “public officials sound like manipulative weasels or clueless buffoons” and suggests that this is because film makers Michael Galinsky and Suki Hawley knew how to edit them to look that way. There was no such editing that I could perceive. The way in which public officials offered their narrative was presented largely intact from their own press releases and PR statements, albeit contrasted against the film’s counter narrative. (As No Land Grab commented “Actually, they ARE manipulative weasels or clueless buffoons.”) In all, it is a fairly told story about how the competing narratives vie for dominance without debasing itself into a sissified exercise in he-said/she-said cop-out journalism. The Time review gets it right, however, in suggesting that “people on all sides of the project” should find “discouraging and dismaying” what the film says about “oversize expectations and missed opportunities.”

But whereas the film contrasts the press releases and PR statements of the Ratner crowd with a counter narrative and corrective facts, the Times itself has often uncritically run stories based on such press releases and PR statements without the perspective and context of a counternarrative or fact checking. That gets us to the review of the documentary about the Times itself.

I haven’t seen “Page One” but I plan to. One thing you can tell from the review and from promotion the film is receiving is that one of its themes is the importance of the Times' survival. Here are parts of the review picking up on that:
The movie’s main theme, no surprise, is the struggle of The Times to survive in the age of the Internet.

. . . . the danger of not sending reporters on trips with the president; how ABC has had to lay off 400 people.

Then it’s back to the survival issue again (brief interview with author of a notorious Atlantic article predicting that The Times might be out of business within four months. . . . Then more about survival. Then more about Iraq. . .
In writing about the New York Times noncoverage or uncritical coverage of Atlantic Yards (and eminent domain abuse in New York), I have suggested that it is the result of a decision, whether fully conscious or not, that reflects a sort of deal-with-devil decision they made striving for financial survival when the Times partnered with developer Forest City Ratner to build a new New York Times building, taking advantage of eminent domain. Wednesday, March 23, 2011
Whither the New York Times? Noticing New York Comment Respecting a Manhattan Institute Sponsored Debate)

In fact, that building and its connection with the Times financial needs gets this penultimate mention in the “Page One” review:
But the real star of the show isn’t a human being at all. It’s a building: Renzo Piano’s magnificent Times headquarters. “Page One” gives us tantalizing glimpses but never takes explicit notice. No journalist should work in conditions so glorious, and few outside The Times do. In 2009 the company sold and then leased back part of its headquarters to generate some needed cash.
Interestingly, in recognition of the dangers of potential conflicts of interest the Times went so far as to engage a non-Times staffer to write the review of “Page One.” If only The Times could make similar adjustments for its other more problematic (and important to the public) conflicts of interest with Mt. Ratner.

There's More Where That Came From, At Least Potentially

The film makers shot an impressive amount of footage (I myself saw them shoot an awful lot) of which the film represents the merest fraction. Therein lies the promise of potential sequels telling more of the story if this film is as successful as it ought to be.

If enough of us see “Battle For Brooklyn” this weekend maybe such sequels will issue and be surprised and delighted as the mysteries of what is in as yet unused footage is unveiled.

Meanwhile, for a round up of other reviews and perspectives Atlantic Yards Report has this coverage: Friday, June 17, 2011, The Times punts somewhat on Battle for Brooklyn (was film edited to make officials look bad? nah), and a review roundup.

Here is the trailer (better seen in full screen by going to this link):